Geplaatst door op donderdag 14 november
In de Week van Peter neemt Peter je wekelijks mee in zijn wereld als racefietser, routebouwer, vader en ondernemer. De wereld bekeken door de fietsbril.
Het is echt herfst, we kunnen er niet meer omheen. Als ik naar buiten kijk zie ik de bladeren langs het raam vliegen, de bomen steeds kaler worden en een donkere lucht deze kant op komen. Hoe anders was het vorige week… nou ja, voor mij dan. Want ik was even een weekje in Barcelona.
Hoewel de reden van mijn trip naar Barcelona niet was om te fietsen, sluit ik het fietsen in een andere omgeving ook nooit uit. Met tempraturen tussen de 20 en 25 graden was het zeer aanlokkelijk om een racefiets te huren en op pad te gaan. Zeker ook omdat ik daar iemand ken die weet waar de mooie wegen en beklimmingen liggen en – niet onbelangrijk – hoe je door een stad moet fietsen zonder fietsinfrastructuur.
Dit was de tweede keer dat ik een racefiets huurde in het buitenland. Gezien ik twee hele andere ervaringen nu heb (beide wel in Spanje overigens), leek het mij goed om deze met jullie te delen. Waar moet je op letten bij het huren van een racefiets?
Allereerst is daar de prijs in combinatie met het materiaal (of andersom). Een racefietshuren kan heel prijzig zijn. De eerste keer toen ik een fiets wilde huren kreeg ik opties van 60 tot 75 euro per dag te zien, met de opmerking dat dit mijn keuzes waren. Alle fietsen uiteraard volledig carbon, schitterende wielen, met top kwaliteit afgemonteerd en een kilo of twee lichter dan mijn eigen racefiets. Het waren eerder fietsen waarmee de profs rijden, dan ik als recreant. Nadat ik besloot het niet te doen kwamen er plotseling toch andere opties tevoorschijn, voor hele andere prijzen.
Hoe anders was het in Barcelona waar ik gewoon direct kon kiezen voor een prima racefiets voor een recreant. Als je een fiets huurt voor een dag of een paar dagen zou ik altijd gaan voor de gewone basis fietsen die het dichts liggen bij je eigen fiets. Dit is vaak meer dan voldoende.
Ten tweede is het belangrijk om goed te letten op de maat en de afstelling. Klinkt logisch toch? Dit is het helaas niet altijd. Heb je zelf al een racefiets en ga je huren, dan kan het geen kwaad om je eigen afstellingen ergens te noteren. Vooral als het gaat om framemaat, zadelhoogte en afstand tussen het zadel en het stuur. Heb je de verkeerde verhuurder dan krijg je zomaar een maatje te klein of te groot mee en wordt er niet gekeken naar je houding op de fiets. Dit kan vervelend uitpakken tijdens het fietsen, sneller klachten in de rug en de benen als gevolg.
Daarnaast is het, afhankelijk van de omgeving, goed om bij de achter cassette te checken of je voldoende lichte verzetjes hebt. In Barcelona kreeg ik twee verzetjes lichter dan ik thuis op mijn fiets heb. En gezien het soms grillige verloop van een aantal klimmen (met dank aan mijn gids) met zeer steile stukken, was ik daar zeer dankbaar voor. Liever een paar verzetjes echt heel licht, dan verrast worden.
Tot slot is het aan te raden om je schoenen mee te nemen bij het ophalen van de fiets. Ondanks dat je het juist kan hebben doorgegeven, staan niet altijd de juiste pedalen gemonteerd. Door je schoenen mee te nemen, weet je zeker dat jij en de verhuurder het over hetzelfde systeem hebben.
Het huren van een fiets was in Barcelona veel beter geregeld dan ik eerder gewend was. Mocht je daar nog een keer zijn, ga zeker rondom Barcelona fietsen, het is daar prachtig! En ga je huren dan is Terra Bike Tours mijn aanrader.
Zo… en dan nu de beenstukken weer uit de kast. Herfst, here I come.
Vul hieronder je e-mail adres in. Wij sturen je een code toe waarmee je een nieuw wachtwoord kan kiezen.