Geplaatst door op woensdag 11 december
In de Week van Peter neemt Peter je wekelijks mee in zijn wereld als racefietser, routebouwer, vader en ondernemer. De wereld bekeken door de fietsbril.
Opeens dacht ik deze week aan een wel heel oude Chinees. In deze week behaalde ik een sportief doel voor 2021 én bestaan we met Racefietsroutes.nl 1 jaar. Het stellen van realistische en haalbare doelen wordt wijdverbreid gezien als de manier om vooruitgang te boeken. Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, bedrijfsvoering en natuurlijk sportief. Zeker niet alle doelen dit jaar zijn door mij of door ons bereikt. Tijd om even stil te staan. En wat zei die oude wijze Chinees daar ook alweer over?
Deze week een jaar geleden gingen we “live” met Racefietsroute.nl. En nee dat is geen typ fout. Pas in het voorjaar kregen wij de mogelijkheid om Racefietsroutes.nl te gebruiken. Onze live gang was dus zonder -s. En met niet al te best weer om lekker op de fiets te zitten. Waarom gingen wij juist toen van start? Hoe waren we hier gekomen?
De ontwikkeling van onze plannen, zoals een jaar geleden gelanceerd, was niet zonder slag of stoot verlopen. In februari 2020 waren we, na een succesvolle test, er van overtuigd dat onze ambitie het beste uitgevoerd kon worden via toeristische knooppunten. Je lokale gids, altijd bij de hand. De lokale fietsers routes laten ontwikkelen voor de fietser die onbekend is in een gebied, en dan voor verschillende type fietsers ook nog verschillende wegen, bleek goed aan te slaan. Met verschillende partijen in Overijssel stonden we op het punt om dit uit te rollen. De pandemie zette bij ons ook een dikke vette streep door onze plannen. Na een paar maanden realiseerden wij ons dat we echt niet meer verder kwamen en besloten we, zoals we ook zo vaak op de fiets doen, een andere weg in te slaan.
De andere weg werd het idee van een platform voor en door racefietsers. Eentje waarop men het tof vindt om mooie routes met elkaar te delen en nieuwe routes te ontdekken op basis van tips en routes van lokale rijders. Zouden wij heel Nederland aan nieuwe routes kunnen krijgen? Stap 1 was de lastigste, want hoe zorgt je er voor de je in heel Nederland routes hebt liggen en dat ze ook nog via de site makkelijk verkrijgbaar zijn? We stelden ons verschillende doelen voor het eerste fietsseizoen (2021) en gingen dus in November van start met een site die nog verre van af was, maar wel al goed gevuld met routes.
Onze doelen die we toen stelden hebben ons het afgelopen jaar begeleidt tot waar we nu zijn. Een groot deel van onze doelen hebben we nog niet weten te bereiken in ons eerste fietsseizoen. Denk hierbij aan de ambitie om meer dan 1.000 routes te verzamelen, of elke route te voorzien van een extraatje voor de gebruiker (bijvoorbeeld een kopje koffie onderweg). Nu de tijd gekomen is om terug te kijken – en vooruit) vraag ik mij af of we hier gefaald hebben of niet? We hebben mooie zaken gerealiseerd namelijk. We hebben bijvoorbeeld 20.000km aan routes met een grote variatie in afstand en moeilijkheid. We hebben ruim 2.000 downloads gehad dit jaar, dus mensen die een route van ons hebben gereden. We zijn technisch met sprongen vooruit gegaan en hebben een overzichtelijke en interactieve kaart voor wie een route zoekt. En niet onbelangrijk, we hebben veel gesprekken gevoerd, leuke partners aan ons gebonden en heel veel leuke reacties van gebruikers mogen ontvangen. Niets van dit alles was een doel. Was het nu een succesvol jaar, of hebben we gefaald?
Veel mensen hebben een doel nodig om te sporten. Voor de een is een heel abstract doel voldoende, bijvoorbeeld: ik wil gezonder leven. Voor de andere moet een doel heel concreet zijn en meetbaar. Ik ben meer van die laatste categorie. Zeker ook omdat ik opleef zodra er cijfers zijn te analyseren. Maak mij daar maar voor wakker midden in de nacht! Toch worstel ik met sportieve doelen. De lat ligt voor mijn gevoel of te hoog, of te laag. De afgelopen 10 jaar heb ik vaak 1 of 2 hoofddoelen. Zoals het lopen van een marathon, het doen van een speciale fietstocht, een bepaalde tijd of snelheid realiseren, of het behalen van een aantal doelkilometers. 2021 was zo’n jaar van de kilometers. In 2019 had ik door medische problemen slechts 2.500 kilometer gefietst, in 2020 behaalde ik een record jaar door over de 7.000km te gaan. Zou het mij een keer lukken om de 10.000 kilometer grens te bereiken?
Zoals gebruikelijk is geworden de afgelopen jaren lag de lat in mijn hoofd te hoog of te laag. In dit geval bereikte ik afgelopen week de mijlpaal van de 10.000km. Doel gehaald! Champagne? Nee. Eerlijk gezegd was het een meer dan nutteloze en waardeloze mijlpaal. Ik wist al ruim 3 maanden dat, mits ik gezond bleef, dit prima te halen was. En het moment zelf ging eigenlijk aan mij voorbij halverwege de rit.
Wat is dat toch met doelen stellen? Het is toch zo belangrijk? Maar waarom dan?
Deze overpeinzing moet ruim 2500 jaar geleden ook gemaakt zijn door Confucius. Precies, die oude Chinees waar ik aan moest denken. Hij was vast niet zo druk met Strava of Google Analytics als ik nu ben. Zijn boodschap weerklinkt echter wel: De weg zelf is je bestemming. Zijn boodschap is ook vaak vervormd tot de uitspraak dat de weg ergens naar toe belangrijker is dan de bestemming. En hoeveel doelstellingen ik dit jaar ook met gemak niet en met gemak wel gehaald heb, de weg naar dit moment toe was zo onwijs leerzaam. Als ware het een Tour de France, met sprints, valpartijen, hoge toppen, diepe dalen en waaieretappes. Aan het eind van de rit kijk ik, volledig uitgeput, vol voldoening terug. We zijn er. En weer vooruit, wat zijn de volgende wegen die we mogen inslaan? Ik heb er nu alweer zin in!
Vul hieronder je e-mail adres in. Wij sturen je een code toe waarmee je een nieuw wachtwoord kan kiezen.